GAMES BUNDA SAYANG #LEVEL2 #DAY9

Kebiasaan menggosok gigi sebelum tidur adalah kebiasaan yang baik dan tidak boleh ditinggalkan menurut saya. Dulu saat saya kecil pun, mama saya bilang begitu. Katanya kalau gigi sudah berlubang rasanya sakit. Jadi saya pun ingin membiasakannya pada si kecil.


Saya: Mahira, gosok gigi dulu yuk. BIar bersih giginya.
Mahira : Iya. Sama ina ya mah.
Saya : Iya, sok belajar gosok gigi sendiri ya.
Mahira : Mana mah odon nya? (odol nya maksudnya)

Saya: Nih, sini sambil liat cermin.
Mahira : Nih di sikat yah.
Saya: Iya disikat ya tuh gigi depannya.

Mahira mengikuti instruksi saya walaupun ya gosok giginya masih sekenanya.

Mahira: Bersih. Ga ada kuman.
Katanya sambil terus menggosok.

Saya: Iya bersih ya. Boleh mama bersihin sekali lagi?
Mahira: Gak mau. Ina aja mah.

Dia maunya gosok gigi sendiri tanpa dibantu, sedangkan saya khawatir giginya masih kotor. heuheu.. Akhirnya setelah dibujuk lama, dia mau digosok sebentar lagi.

Sebetulnya dia sudah sangat excited untuk menggosok giginya sendiri tapi dari segi kemampuan utuk betul-betul membersihkan masih terus dilatih seiring berjalannya waktu, Good job, Mahira :)

#Level2
#BunsayIIP
#MelatihKemandirian
#Tantangan10hari
#Day9

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

0 comments:

Post a Comment